TÜBİTAK 4004 Doğa Bilim Kampları kapsamında gerçekleştirilen Endüstri için eğitim 4.0 Bilim Okulu 10.07.20018 tarihinde başlamıştır. Tofaş fen lisesi ve TOFAŞ Otomobil fabrikalarının birlikte yürüttüğü projedeki eğitimlere Türkiye nin 14 farklı ilinden 17 farklı okuldan gelen 80 katılımcı ile 2 dönem olarak 2 uzman personel,12 akademisyen ve eğitmen, 4 rehber,1 sağlık personeli ile birlikte…
Endüstri için Eğitim 4.0 Tübitak 4004 Projesine okulumuz Yusuf Ziya Öner Fen Lisesinin
9.sınıf öğrencilerinden İlteriş Kaan ŞENBAŞLAR, Hayriye Göksu ARALIK, Mustafa ÇAĞLAR, Hayrünnisa ÇELİK 1.DÖNEM 10-13 TEMMUZ; Melih Ufuk UYAR, Arzu GÜMÜŞ 2. DÖNEM 14-17 TEMMUZ tarihlerinde
gitmeye hak kazanmışlardır. Türkiye’de 80
öğrencinin yararlanacağı bu eğitimde robotik, simülasyon, nesnelerin interneti
, yapay zeka konularında öğrencilerimizin 21.yüzyıla hazırlanmaları hedeflenmiş. Türkiye’de bir ilk olarak bir Fen Lisesi ile bir fabrikanın ortak amaçla
yapacağı bu çalışmanın birçok kuruluşa ve öğrencilerimize ilham
vermiştir. İleriki yıllarda böyle faaliyetlerin diğer illerde ve fen liselerinde
de yagınlaşması dileği ile…
KATILIMCILAR GÖZÜNDEN ENDÜSTRİ 4.0 İÇİN EĞİTİM KAMPI
Hayrünnisa ÇELİK (1.DÖNEM):
Öncelikle bu 4 günlük bilim okuluna iyi
ki katılmışım diyorum. Giderken neler olacağı hakkında hiçbir fikrim yoktu. Ama
gidince gerçekten çok şaşırdım, hiç böyle hayal etmemiştim. İlk akşam okulu ve yurdu gezdik. Mükemmeldi.
Okulun kocaman bir kütüphanesi ve çalışma alanı vardı. Okuldaki en güzel
yer de “yenileşim atölyesi”. Yeni
açılan bu atölyede lehim aletleri, 4 tane 3B yazıcı ve bir çok malzeme vardı.
Bence her okula lazım böyle bir atölye.
Yatmadan önce Hakan hoca bizi topladı ve konuştu, program akışından
bahsetti ve neler yapacağımızı anlattı. O an çok heyecanlanmıştım
önümüzdeki dört günü düşünerek. Zaten
hakan hoca olsun, belletmen öğretmenler olsun hepsi çok iyi ve anlayışlılardı ve zaten yurtta
kaldığım için ortamı hiç yadırgamadım.
Ve ilk gün çok güzel geçti. 3 boyutlu
yazıcılarla ilgili bilgi aldık. 3B yazıcılar için tasarım yapmayı ve onu
yazıcıya vermeyi öğrendik. Açıkçası
tasarımın henüz çok basit olan kısmını öğrenmiştik ama ilgimi yazıcıdan çıktı
almaktan çok tasarım yapmak çekti. Ayrıca ilk gün bazı akademisyenlerle
birlikte sohbetler ettik . Aslında bunu her gün yaptık ve konuştuğumuz kişilerin
hepsi kendi dallarında uzmandı. Bu bölüm benim en çok sevdiğim bölümdü.
İkinci gün sabahında TOFAŞ’a gittik.
İNANILMAZDI! Önce bize TOFAŞ hakkında bilgi verdiler. Ben önceden TOFAŞ’ın
sadece kendi arabalarını ürettiğini ve çok da bir iş yapmadığını sanıyordum ama
öğrendim ki TOFAŞ Türkiye’de ihracat lideriymiş. Doblo,Fiorino
ve Egea arabalarını üretiyormuş. Daha neler neler öğrendim ki bunlar beni çok
şaşırttı. İlk arge merkezini gezdik.
Arge merkezinde üretilen arabaların testler yapılıyordu ve satış için
uygun olup olmadığına bakılıyordu. Burada en çok ilgimi çeken yer “sesiz
oda”ydı. Bu odada araçlara ses testleri yapılıyordu ve bu oda türkiyedeki en
büyük sessiz odaydı. Daha sonra üretim merkezini gezdik. Burada araçların
yapımını adım adım izledik. Özellikle montajda kullanılan otonom robotlar çok
ilgimi çekti.
Üçüncü gün güneş enerjisi ile çalışan lego
robotlar yapıp çalıştırdık. Bu kısmı da en çok eğlendiğim kısım. Ayrıca bugün
bir fizikçi ile sohbet ettik. Akşam dokuzdan on bir buçuğa kadar sürdü ve çok
güzeldi. Gerçekten ufkumun açıldığını
hissettim. Bu kısım en çok sevdiğim en yaralı bulduğum kısımdı.
4. gün ise
ardinyo çalışmalarına ve tasarımlara devam ettik. Ayrıca enerji ile ilgili yine
bir akademisyenler konuştuk ve en son bir tıp profesörü ile robot
kollar,protezler hakkında sohbet ettik.
Ve 4 gün sona erdi, bu 4 günlük bilim kampı
gerçekten çok yararlı oldu benim için. Beklediğimden daha güzeldi. Biz 1. Dönem
biraz acemiydik ama 2. Dönem daha da güzel şeyler yapmış. Sonuç olarak hiç
unutamayacağım bir deneyimdi.
Arzu GÜMÜŞ (2.DÖNEM):
TUBİTAK 4004
Doğa ve Bilim Okulu kapsamında TOFAŞ Fen Lisesi’nde yapılan ‘Endüstri 4.0 için
Eğitim 4.0’ kampına bu yaz beş arkadaşım ve ben okulumuzdan katılım gösterdik.
Yaklaşık olarak 15-20 farklı ilden 40 öğrenci ile aynı süreç içerisinde eğitim
gördük. Gördüğümüz eğitim ve programın amacı doğrultusunda bilimsel anlamda kendimizi
geliştirirken Bursa bizim için tam bir kültürel etkileşim noktası oldu.
Dört gün
boyunca farklı farklı bir sürü etkinlik denedik, ders aldık. Bu etkinliklerin
başında ise Legolar geliyordu. Legoları kullanarak güneş paneli ile çalışan
pervane, dönme dolap, atlı karınca ve araba ürettik ve bunları tanıtmak için
kısa filmler çektik. Bir farklı çeşit Legolarla ise kendi tasarımlarımızla
araba ürettik ve yarıştırarak hangi tasarımın daha güçlü olduğunu gördük. Ek
olarak tasarım programlarını kullanarak ise 3B yazıcıda istediğimiz nesneleri
bastırdık.
Bunların
yanı sıra çoğu üniversitelerde eğitim görevlisi olan hocalarımızla birlikte
dersler işledik. Gerek bizim istediğimiz konularda gerekse kendilerinin uzaman
olduğu konularda bizlere bildiklerini aktarmaya çalıştılar. Normal ders
saatleri dışında ise gece geç saatlere kadar bizler ile bilim sohbetleri
yaptılar, bu bilim sohbetlerinin içeriğini ise genelde bizim merak ettiğimiz
konular ve sorularımız oluşturuyordu. 2. gecemizde ise bir hocamıza ait olan teleskop
ile gökyüzü gözlemi yaparak bugüne kadar varlığını ezberlediğimiz pek çok şeyi
gözlemleme fırsatı bulduk. Son günümüzde ise fabrika turu yaparak gerçek bir
fabrikanın nasıl çalıştığını yakından tecrübe ettik.
Bu kamp bize
çok şeyler kattı, umuyoruz ki bizler bu tip kamplara daha fazla katılım
gösterebilir ve de ev sahipliği
yapabiliriz.
Yazar : Matematik Öğretmeni Hasan Hakan Çınar